
 

 

 

The Press Ombudsman has upheld a complaint made by Mr Ray Murray, Principal 

and Secretary to the Board of Management of Presentation College Carlow, that The 

Nationalist breached Principle 1 (Truth and Accuracy) and Principle 2 (Distinguishing 

Fact and Comment) of the Code of Practice of the Press Council of Ireland. A complaint 

that Principle 4 (Respect for Rights) was breached was not upheld. 

 

On 24 November 2020 The Nationalist published a front-page article under the headline 

“Anger at ‘body shaming’ of girls in Carlow school”. This was followed by a sub-heading 

“Teenage girls told not to wear tight clothing as it made teachers ‘uncomfortable’”.  

Mr Murray, Principal and Secretary to the Board of Management of the school, wrote to the 

editor of The Nationalist stating that the article was “significantly inaccurate”. In particular, 

Mr Murray stated that it was completely untrue that teenage girls in the school had been told 

“not to wear tight clothing as it made teachers ‘uncomfortable’”.   Mr Murray also stated that 

it was untrue that  female students had been told “not to wear tight leggings to school as it 

was ‘distracting’ for their male teachers” and “not to roll up their skirts too short or to tighten 

up their jumpers and sweatshirts as this was also too revealing of their  body shapes”.  He 

sought a retraction of the article. 

The editor of the Nationalist responded to Mr Murray stating that the newspaper had become 

aware of a petition posted on Facebook in relation to how female students had been informed 

that they “were not allowed to wear leggings or tight bottoms for PE as they cannot show off 

the ‘female anatomy’ and that it was distracting to staff at the school”. The newspaper said it 

also became aware of comments posted on social media by parents on the issue and had 

interviewed the parents of some of the children who had been informed of the clothing 

requirement. The editor further stated that The Nationalist had tried to get a response from the 

school in advance of publishing the article, but that the school did not respond. The editor 

stood over the accuracy of what had been reported and offered the Principal a right-of-reply 

which would consist of an interview with a journalist from The Nationalist, or a meeting with 

him to discuss the contents of the correspondence.  

Mr Murray made a complaint to the Office of the Press Ombudsman that the sub-heading  

referred to above “was completely untrue and therefore breached Principles 1, 2 and 4 of the 

Code of Practice.  He said that Principle 2 was also breached as the article had reported 

comments, rumours and unconfirmed reports as facts when they were not. He said that the 

school had declined to comment on the claims as it did not wish to “provide fuel for the fire 



of a ‘non-story frenzy’ circulating on social media”. He said the article published by The 

Nationalist had been based on a single posting on social media. He said Principle 4 had been 

breached as the character and integrity of the school and its teachers had been attacked and 

undermined in the article which was based on misrepresentation and unfounded accusations 

and that The Nationalist had not taken reasonable care in checking facts before publication. 

The Nationalist made a submission to the Office of the Press Ombudsman. It claimed there 

had been no breach of Principles 1, 2 and 4 of the Code of Practice. It said it did not accept 

that the article was untrue or inaccurate. It said it had clarified the information with parents 

and pupils before publication. The Nationalist said that it had “multiple sources” for its story 

and that efforts had been made on a number of occasions to get comments from the school in 

advance of publication. It said it had spoken to parents and to children who had attended the 

assemblies and that it had no “reason to doubt the veracity of what we were being told by the 

parents and children”. The Nationalist also said that it was never the newspaper’s intention to 

cause “anyone upset or distress”. It added that had the school “responded to the numerous 

attempts to contact the school then this complaint may never have arisen”. 

The school responded to the newspaper’s submission saying that there was no obligation on 

the school to respond to the newspaper’s request for a comment and the absence of a response 

did not confer legitimacy for The Nationalist “to run with a significantly inaccurate … story”. 

The school also stated that all bar one parent had been satisfied with the school’s clarification 

as to what had been said to the children. 

As the complaint could not be resolved by conciliation it was forwarded to the Press 

Ombudsman for a decision. 

 

Principle 1 

The Nationalist published an account of what it was told happened in Presentation College 

Carlow in the implementation of school policy regarding uniforms. Some of what was 

published, whilst an accurate account of what appeared on social media, was subsequently 

found to be inaccurate. Principle 1.2 requires the press to correct promptly a “significant 

inaccuracy, misleading statement or distorted report”. This did not happen. Therefore, 

Principle 1 was breached. 

 

Principle 2 

The statements complained about in the article, including sub-heading, were unqualified and 

presented as fact. Principle 2.2 requires the press not to report as fact “comment, conjecture, 

rumour or unconfirmed reports”.  This was a breach of Principle 2. 

 

Principle 4 

This Principle requires the press to take reasonable care in checking facts before publication. 

The Nationalist based its report on social media postings and information received from 

parents and students. The Nationalist also sought a response from the school authorities. For 



these reasons I do not believe Principle 4 was breached. The fact that subsequent to 

publication inaccuracies in the social media postings were discovered cannot be taken into 

account in determining if Principle 4 was breached at the time of publication of the report on 

24 November 2020 

21 April 2021 

 

Appeal of decision to Press Council of Ireland  

 

The editor of The Nationalist appealed the Press Ombudsman’s decision to the Press Council 

of Ireland on the grounds that the Press Ombudsman had erred in his application of Principle 

1 (Truth and Accuracy) and Principle 2 (Distinguishing Fact and Comment) of the Code of 

Practice. 

  

 

Decision of Press Council on appeal. 

  

The Press Council considered the appeal at its meeting on Friday 11 June 2021 and decided 

to reject the appeal on the grounds that the Press Ombudsman had not erred in his application 

of the Code in his conclusion that there had been a breach of both Principles 1 and 2 of the 

Code.  

 

The Council made its decision on the basis that the newspaper had failed to demonstrate that 

the article was supported by adequate and verifiable sources to confirm its accuracy and 

accordingly was a breach of Principle 1.  It also found that the Press Ombudsman was correct 

in his conclusion that Principle 2 was breached for the reasons that he gave – that the 

newspaper failed to demonstrate in the article that it had appropriately distinguished between 

fact and comment, conjecture, rumour and unconfirmed reports.  

 

11 June 2021 

 

 

 

 

 


